مراحل طراحی سایت

طراحی سایت فرایندی فنی و مدیریتی است، برای دستیابی به بهترین بازدهی باید قبل از هر اقدامی با مراحل مختلف آن آشنا شده و برنامه ریزی لازم جهت تهیه نقشه راه را ایجاد کرده و سپس گام به گام مراحل طراحی سایت را دنبال نموده تا به نتایج مطلوب در این زمینه دست یافت.

اقدامات لازم قبل از طراحی وب سایت

گام اول: تعیین نوع سایت

در مرحله اول نوع سایتتان را مشخص کنید، هر نوع وب سایت امکانات مختص خود را دارد بنابراین این کار میتواند زمان کمتری از شما بگیرد.

گام دوم: تعیین مخاطبان

در گام دوم لازم است مخاطب سایت خود را بشناسید، شما کدام دسته از افراد را مخاطب سایت خود قرار میدهید؟ پاسخ به این سوال در زمینه طراحی ظاهری سایت به شما کمک کند و امکانات را متناسب با نیاز مخاطب در وب سایت قرار میدهید.

گام سوم: تعیین امکانات

قبل از اقدام به طراحی سایت ، تحقیق کنید چه امکاناتی هم اهداف و نیازهای شما و هم اهداف و نیازهای مشتریان و بازدیدکنندگان سایت شما را برآورده می کند.

مراحل اجرایی طراحی سایت

همان‌طور که بیان شد، طراحی وب سایت به معنی طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک وب‌سایت یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است.  Web Design (وب دیزاین) شامل 4 مرحله اصلی است که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

مرحله 1: طراحی وایر فریم

ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

ویژگی های یک وب سایت موفق

1- طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا به این معنا است که وب سایت شما در هر دستگاهی متناسب با سایز آن دستگاه درست نشان داده شود، این موضوع به قدری اهمیت دارد که گوگل در سال 2018 اعلام کرد 55 درصد کاربران گوگل از طریق تلفن های همراه به این سایت مراجعه میکنند، بنابراین واکنش گرا بودن سایت شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

2- بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بازدید کنندگان اصلی سایت ها معمولا از طریق موتور های جست و جو هستند. با بهینه کردن وب سایت برای موتورهای جست و جو وب سایت شما به صورت رایگان در نتایج گوگل نمایش داده می شود و بدون اینکه پولی پرداخت کنید و تبلیغی انجام دهید کاربران وارد وب سایت شما می شوند. به این منظور لازم است شما اصول سئو را رعایت کنید و محتوای خوبی را در وب سایت خود منتشر کنید.

3- سرعت سایت

سرعت سایت در رضایت کاربران بسیار موثر است. سرعت وب سایت شما اگر بالا باشد به گونه ای که کاربران هنگام بازدید از وب سایت منتظر لود شدن وب سایت نباشند میتواند در رفتار کاربر در وب سایت شما تاثیر بگذارد.

4- به روزرسانی

به روز رسانی محتوای وب سایت در رتبه وب سایت در موتورهای جستجو بسیار موثر است، وب سایت خوب به گونه ای طراحی شده که به روز رسانی و انتشار متوای جدید چندان سخت نباشد و وبمستر به راحتی بتواند محتواهای جدید منتشر و سایت به روز رسانی شود.

5- پشتیبانی سایت

یکی از نکات مهم برای انتخاب پیمانکار طراحی سایت، پشتیبانی آن پیمانکار از وب سایت می باشد.

اشتباهات رایج در طراحی سایت

1- طراحی سایت استاتیک

امروزه دیگر طراحی سایت استاتیک نمی تواند نیاز کسب و کارها را برطرف سازد زیرا برای هر تغییر جزیی باید منتظر انجام تغییرات توسط طراح سایت بود. پیشنهاد می شود وب سایت هایی که طراحی می گردد به صورت داینامیک باشد تا کلیه محتوای سایت توسط صاحب کسب و کار قابل مدیریت باشد و برای تغییرات محتوایی نیاز به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت نباشد.

2- تهیه هاست قبل از طراحی سایت

در زمان انتخاب هاست وب سایت پارامترهایی باید در نظر گرفته شود. پارامترهایی مثل سیستم عامل هاست، میزان حجم مصرفی، پهنای باند، شرکتی که هاست را از آن خریداری می کنید جز مواردی هستند که بهتر است ابتدا طراحی وب سایت خود را تعیین کنید و سپس هاست را تهیه کنید.

3- طراحی گرافیکی وب سایت توسط گرافیست

اشتباهی که برخی از صاحبان کسب و کار انجام میدهند این است که از گرافیست مجموعه می خواهند تا طرح وب سایت را نیز آماده کند. طراحی وب سایت باید توسط طراح وب سایتی که مسلط به اصول UI و UX وب و نرم افزار می باشد انجام شود تا تجربه نهایی کاربر در کار با نرم افزار مطلوب باشد.

4- طراحی برای مدیر نه کاربر

گاهی اوقات مدیران کسب و کارها بر روی مواردی همچون طراحی دیزاین، چینش محتوایی و فرآیندهای داخلی وب سایت نظراتی غیر کارشناسی و سلیقه ای می دهند و اصرار دارند تا حتما سایت مطابق میل آن ها پیاده سازی شود. در حالی که اگر یک طراحی وب سایت کاربلد انتخاب کرده اید باید تصمیم گیری این موارد را به عهده طراح خود قرار دهید تا در ادامه به مشکل برنخورید و کاربران تجربه بهتری در استفاده از وب سایت داشته باشند.

5- اصرار بر تکنولوژی خاص

تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت در 95 درصد مواقع برتری نسبت به یکدیگر ندارند و در بیشتر موارد اصرار بر یک تکنولوژی تعصب بی مورد است. میلیون ها سایت موفق با وردپرس، asp.net و PHP در دنیا توسعه داده شده اند و همچنین میلیون ها سایت ناموفق با هریک از این زبان ها نوشته شده است.

خدمات طراحی سایت

تیم طراحی سایت راهکار24 با سالها تجربه طراحی سایت آماده ارایه خدمات تخصصی و کاربردی راه اندازی و طراحی سایت به شما عزیزان می باشد، جهت استفاده از این خدمات درخواست خود را از صفحه تماس و پشتیبانی ارسال نمایید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
راهکار24
راهکار24

خدمات راه اندازی و مدیریت کسب و کار آنلاین

مقالات: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی