ویژگی های طراحی وب سایت حرفه ای

طراحی عالی برای یک وب سایت میتواند به کاربران کمک کند تا به اهداف خود برسند. این روزها تقریباً هر کسی می تواند یک وب سایت را به راحتی راه اندازی کند. فرض کنید فروشگاهی داشته باشید که بدون نیاز به فروشنده ۲۴ ساعته باز باشد و حتی زمان‌هایی که در حال استراحت نیز هستید محصولات یا خدمات شما، فروخته شود.

وب سایت شما ویترین کسب و کار شما است، بنابراین مهم است که با طراحی جذاب و موثر بتوانید تاثیر خوبی برروی کاربر خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا چند نمونه از بهترین و کاربردی ترین شیوه‌های طراحی وب‌سایت را بررسی کنیم.

طراحی وب سایت تکنیک ها و روش های مختلفی دارد از جمله ویژگی های طراحی وب سایت حرفه ای باید به موارد زیر اشاره کرد.

نام تجاری ثابت

از آنجا که نام تجاری شما پایه و اساس کسب و کار شما است، مهم است که نام برند و لوگو شما در همه جا یکسان باشد. که این موضوع راجب وب سایت شما هم صدق میکند.

استفاده از CTA

CTA مخفف عبارت Call To Action است. طبیعتا هدف از طراحی یک صفحه وب سایت خروج کاربر پس از مطالعه آن نیست. همه کسب و کارهای آنلاین در تلاشند، تا کاربران آن‌ها پس از ورود به یک صفحه وب‌سایت، اقدام مشخصی را انجام دهند. این اقدام می‌تواند عضویت در یک لیست، دانلود یک فایل، خرید یک محصول یا هر عمل دیگری باشد.

در این میان دکمه CTA همان دکمه‌ای است که کاربر را به سمت هدف مشخص شده سوق می‌دهد. این دکمه معمولا در بخش پایانی یک بیانیه فروش استفاده می‌شود؛ تا مشتریان چیز بیشتری بدانند یا کاری انجام دهند.

البته بسیاری از صاحبان کسب و کار استفاده از دکمه CTA را از اقدامات بازاریابی و فروش خود به دو دلیل اصلی زیر حذف می‌کنند:

1) اعتقاد به اینکه کاربر خودش می‌داند چه چیز می‌خواهد و یا چه تصمیمی دارد؛ و تنها به دنبال کسب اطلاعات و دانش بیشتر است.

2) نگرانی از اینکه کاربر این شکل تبلیغ و هدایت به سمت عملی خاص را ناخوشایند توصیف کند؛ و بازخورد منفی ایجاد شود.
اما به هر دلیلی، ترک صفحات یک وب‌سایت یا کلیک نکردن روی یک بنر، بدون اینکه کاری انجام شود؛ می‌تواند به معنای از دست دادن پول برای آن کسب و کار باشد. در نتیجه برای داشتن یک قیف فروش کامل، تمام صفحات فروش یا ارائه، نیازمند استفاده درست از این دکمه هستند. نگرانی‌های مطرح شده نیز با به کار بردن اصول استفاده درست از دکمه CTA قابل چشم پوشی است.

ناوبری اصولی

یکی از فاکتورهای مهم در روند طراحی سایت، ناوبری سایت (Website Navigation) است. ناوبری سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و خزنده ها را در صفحات سایت مشخص می کند. به عبارتی دیگر ناوبری سایت لینک هایی است که صفحات یک وب سایت را به یکدیگر متصل می کند و مسیری برای حرکت در صفحات سایت می سازد.

به طور کلی یک مسیر خوب مسیری است که هم حرکت در آن آسان باشد و امکانات لازم برای آن فراهم شده باشد و هم اینکه در نهایت شما را به مقصد و هدف مدنظرتان برساند.

طراحی وب سایت دقیقا مانند این است که شما یک مکان واقعی در دنیای واقعی اما بدون محدودیت هایی که در واقعیت هست داشته باشید. زمانی که شما به روش های مختلف از افراد دعوت می کنید که به سایت شما بیایند (چه از طریق رتبه بندی گوگل و یا روش های تبلیغاتی دیگر)، پس لازم است که میزبان خوبی باشید و محیط مناسبی را برای گردش و جستجوی آن ها فراهم کنید.

ناوبری یا مسیریابی سایت، به عوامل و نکات مختلفی بستگی دارد. بخشی از این نکات به برنامه ریزی و نوع اجرای شما برمی گردد و بخش دیگر به نوع طراحی قالبتان مربوط می شود.

چند راهکار برای انجام این کار وجود دارد:

  1. معمولاً توصیه می‌شود از عبارات ساده و قابل درک مانند «درباره ما»، «خدمات» و «تماس با ما» در مسیریابی خود استفاده کنید. اگر دستیبابی به اطلاعات در وب سایت شما دشوار باشد ممکن است کاربران شما سردرگم شوند.
  2. و همچنین ناوبری خود را متناسب با محتوای وب سایت خود طراحی کنید. اگر وب سایتی با محتوای محدود دارید، ممکن است فقط به چند لینک ناوبری نیاز داشته باشید. و همچنین برعکس اگر محتوای بیشتر و سنگین تری داشته باشید، ممکن است به ناوبری دقیق تری نیاز داشته باشید.

راهنمای مسیر یا همان نشانه گذاری Breadcrumbs

محل حضور کاربر در یک وب سایت را ردیابی و نمایش می دهد. آنها به کاربر این امکان را می دهند که با ردیابی مجدد مراحل خود، به راحتی به صفحه قبلی بازگردد. Breadcrumb ها به ویژه برای وب سایت های پر محتوا و فروشگاه های تجارت الکترونیک مفید هستند.

این وب سایت ها معمولا طیف گسترده ای از محصولات دسته بندی شده را دارند که باید بتوانند با استفاده از یک راهنمای مسیر مناسب آن را به کاربران خود نشان دهند.

وب سایت هایی که دارای یک سطح بوده و در آنها از سلسله مراتب یا گروه بندی خبری نیست، نیازی به استفاده از مسیر راهنما ندارند. چرا که کاربران به راحتی می تواند در زمانی کوتاه به صفحه ای که به دنبال آن است دست پیدا کند.

یک راه بسیار مناسب برای اینکه تعیین کنید که آیا وب سایت شما به یک داده ساخت یافته breadcrumbs یا راهنمای مسیر نیاز دارد یا نه، ایجاد نقشه سایت است که در آن معماری درونی سایت به خوبی نشان داده می شود. این کار باعث می شود تا شما متوجه شوید که آیا وجود یک breadcrumbs می تواند به تجربه کاربری جذاب تر منجر شود یا تاثیری روی آن ندارد.

لازم است در نظر داشته باشید که breadcrumbs باید به عنوان یک ایده جانبی مورد استفاده قرار بگیرد و به هیچ عنوان جایگزین منوهای اصلی سایت نشود. قرار است با استفاده از این ویژگی تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم آورید. به همین دلیل نیز باید در خصوص استفاده از آن محتاط تر پیش بروید. اگر ناوبری در وب سایت خود را برای کاربران آسان کنید، تجربه ای عمیق و جذاب به آنها خواهید داد.

طراحی مناسب

مهم است که وب سایت شما به راحتی قابل بررسی باشد و محتوای شما قابل هضم باشد. لازم نیست کاربر خود را با رنگ های جیغ و تصاویر زیاد از حد غرق کنید. در عوض وب سایت خود را با طراحی ساده و محتوای معنی دار زیبا کنید.

استوری تلینگ (StoryTelling)

برای داستان سرایی، قصه‌گویی و روایت‌گری تعاریف متعددی وجود دارد. داستان سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) در واقع یک هنر تعاملی با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان‌ها و جلوه‌های یک داستان و روایت در جهت تحریک و برانگیخته‌کردن تخیل مخاطب است.

داستان‌ سرایی رایج‌ترین روشی است که انسان‌ آن را درک می‌کند و از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

بهترین داستان ها تاثیر عاطفی برروی مشتریان دارند. به همین دلیل است که می توانید با پیشروی در داستان سرایی، به طور مؤثرتری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. و به ویژه وب‌سایت‌ها، می‌توانند با ادغام تکنیک‌های داستان سرایی و روایت گردی برد بیشتری کنند.

تصاویر

آیا تا به حال سعی کرده اید برای یک کودک بسیار خردسال رمان بخوانید؟ معمولا خیلی خوب پیش نمی رود. آن‌ها می‌خواهند کتابی که عکس‌داشته باشد را ببینند، زیرا این تصاویر است که به آنها در درک داستان کمک می‌کند. کاربران وب دقیقا مشابه همین کودک خردسال هستند: کاربران تحمل کمی برای محتوای متن سنگین و طولانی دارند، و تمایل به عناصر بصری جذاب نیز دارند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها در جذب کاربران شکست می‌خورند، زیرا آنها از کاربران خود خواسته خطوط بی‌پایانی متن را بخوانند تا بفهمند شرکت چه چیزی برای ارائه دارد. برعکس، وب‌سایت‌هایی که متن را محدود می‌کنند و عناصر طراحی بصری زیادی (عکس‌ها و فیلم‌ها ) را در خود جای می‌دهند، داستان را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که کاربران بتوانند به سرعت هضم کنند.

Mobile first index

میزان استفاده از موبایل برای انجام اکثر کارهای اینترنتی و وب گردی، روز به روز در حال افزایش است و گوگل نیز بی توجه از کنار این مسئله رد نشده است. بر اساس تحقیقات سال 2021، دستگاه های تلفن همراه 54.4 درصد از ترافیک وب سایت جهانی را تشکیل می دهند.

اکنون که اکثر کاربران ترجیح می دهند جستجوی خود را با گوشی انجام دهند، مطمئناً پیاده سازی یک الگوریتم برای اولویت دادن به نسخه موبایل صفحات، ایده خوبی برای افزایش رضایت کاربران است. اینجاست که الگوریتم اولویت با نسخه موبایل یا mobile first index وارد کار شد.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو یا همان ” بهینه سازی موتور جستجو” اقداماتی است که برای رویت هرچه بهتر وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو (SERP) قرار می گیرید و بازدیدکنندگان بیشتری از وب سایت شما بازدید میکنند.

برای این کار می توانید از کلمات کلیدی هدفمند در سراسر وب سایت خود استفاده کنید. موتورهای جستجو سایت ها را برای کلمات کلیدی مرتبط جستجو شده توسط کاربران دنبال می کنند. هرچه محتوای شما با محتوایی که کاربران شما به دنبال آن هستند، مرتبط ت باشد، بازیدی بیشتری در وب سایت خود خواهید داشت.

در اینجا چند روش برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد.

طراحی واکنش گرا

واکنش گرا بودن طراحی سایت یعنی قابلیت انعطاف پذیری طراحی سایت و همچنین در برنامه نویسی سایت که هنگام بارگذاری صفحات با طول و عرض مختلف سایت با سرعت مناسب و بدون حذف موارد و اطلاعات ضروری صورت بگیرد، البته این به این معنا نیست که سایت های غیر واکنش گرا در تبلتها و گوشی های هوشمند بارگذاری نمی شوند و دیده نمی شوند.

بلکه به شکل هوشمندانه کنترل نمی شوند، یک طراحی سایت واکنش گرا چند مرحله طراحی بیشتر از سایت های معمولی دارد و باید قالبهای مختلفی را طراحی و شکل داد تا مطالب با دسته بندی موضوعی به شکلی مناسب در آنها قرار گیرند.

تگ هدر مربوطه (H1)

تگ هدر (یا H1) عنوان یک صفحه یا عنوان یک پست خواهد بود. موتورهای جستجو H1 را برای کلمات کلیدی هدف قرار می دهند، بنابراین مطمئن شوید که مرتبط ترین اطلاعات را در عنوان خود قرار داده اید.

برچسب‌های عنوان و توضیحات متا مناسب

تگ‌های عنوان مرتبط و توضیحات متا به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای یک صفحه را درک کنند و آن را به‌طور مناسب فهرست‌بندی کنند. هر زمان که آن صفحه در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود، تگ عنوان و توضیحات متا صفحه نمایش داده می شود.

از URL های توصیفی کوتاه استفاده کنید

یک URL ساده که برای کاربر قابل خواندن است (نه رشته ای طولانی از اعداد) اغلب حاوی کلمات کلیدی است.

لینک‌های مرتبط را از وب‌سایت‌های محبوب و معتبر به‌دست آورید

اگر وب‌سایت‌های محبوب و معتبر به وب‌سایت شما پیوند داشته باشند، این احتمال وجود دارد که این پیوندها کاربران جدید و بازدید کلی از وب سایت شما را افزایش دهند.

نظارت بر سرعت سایت

سرعت سایت بخش مهمی از تجربه کلی کاربر برای هر وب سایت است.

یک وب سایت کند فقط کاربران شما را ناامید نمی کند. این می تواند عواقب واقعی برای کسب و کار شما داشته باشد زیرا کاربران اغلب یک سایت کند را رها می کنند. گوگل همچنین سرعت سایت را هنگام تعیین رتبه جستجو در نظر می گیرد، بنابراین اگر می خواهید رتبه بالایی در جستجو گوگل داشته باشید باید مطمئن شوید که وب سایت شما سریع لود میشود.

تعدادی ابزار رایگان مانند Pingdom ، Website Audit و Google PageSpeed Insights وجود دارد که می توانند به سرعت معیارهای عملکرد سایت را در اختیار شما قرار دهند. آنها شاخص های کلیدی عملکرد مانند زمان بارگذاری، اندازه صفحه و فشرده سازی تصویر را اندازه گیری می کنند.

نقشه حرارتی یا Heatmaps

نقشه حرارتی یا HeatMap ، مدتی است که به یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و از ابزارهای مهم و اساسی برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما به شمار می‌رود.

زمانی که می‌خواهید بدانید مشتریان به کدام بخش از وب سایت شما تمایل بیشتری دارند یا مکان قرار دادن امکانات فروشگاه شما مناسب است یا نه، Heatmaps به شما کمک می‌کند.

تست A/B

تست A/B که به آن تست Split هم گفته می شود. روشی برای مقایسه نسخه های مختلف یک صفحه وب است تا ببینیم کدام یک برای یک هدف معین بهترین عملکرد را دارد.

هر عنصری در سایت که بر روی رفتار مخاطب میتواند تاثیر بگذارد را میتوان مورد تست و آزمایش قرار داد. برای نمونه تغییر در بخش های زیر میتواند مورد تست قرار گیرد:

  • سر تیتر ها
  • تیترهای فرعی
  • متن پاراگراف ها
  • فرم های نظرسنجی از کاربران
  • متن دکمه های Call To Action
  • دکمه های Call To Action (رنگ، سایز، استایل و غیره)
  • لینک ها
  • عکس ها
  • محتوایی که در نزدیک سرتیتر ها قرار دارد.
  • میزان انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی

جهت استفاده از خدمات طراحی سایت راهکار24 درخواست خود را از طریق صفحه تماس و پشتیبانی ارسال نمایید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
راهکار24
راهکار24

خدمات راه اندازی و مدیریت کسب و کار آنلاین

مقالات: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی