اصطلاحات سئو سایت

اگر در دنیای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کار می کنید در طول روز با اصطلاحات مختلفی سر و کار دارید، در این مقاله به بررسی مهمترین اصطلاحات سئو سایت می پردازیم.

SEO

مخفف Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتورهای جستجو است، سئو یک عمل بازاریابی دیجیتال برای افزایش ترافیک رایگان و دیده شدن یک وب سایت یا صفحه وب از طریق رتبه بندی موتورهای جستجو است.

سئو مخفف search engine optimization

eCommerce SEO

سئو یا تاکتیک بهینه‌سازی موتور جستجو برای افزایش رتبه‌بندی به‌طور خاص برای یک سایت فروشگاهی، صفحه دسته‌بندی یا صفحات محصول انجام می‌شود. در این روش تمرکز بر روی افزایش رتبه مرتبط با عبارات جستجوی کاربران مرتبط با محصولات یک مجموعه و یا نام برند آن مجموعه است.

SERP

صفحاتی که توسط یک موتور جستجو بر اساس کلمه کلیدی کاربر نمایش داده می شود. به طور معمول، عنوان و توضیحات متا برای کاربر وجود دارد و قبل از کلیک کردن، اطلاعات مربوط به وب سایت را به او می دهد.

SEM

SEM که به عنوان بازاریابی موتور جستجو نیز شناخته می‌شود، در این روش با پرداخت پول به طور مثال برای تبلیغات گوگل اقدام به جذب ترافیک و افزایش بازدید یک وب سایت می شود.

Sitemap

فهرستی از صفحات یک وب سایت که به راحتی برای موتورهای جستجو، خزنده ها و کاربران قابل دسترسی است. به طور معمول، نقشه های سایت به صورت یک فایل XML فرمت می شوند و به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می شوند. نقشه های سایت به ویژه برای نمایه سازی صفحات وب جدید و به روز شده مفید هستند.

Content Management System/CMS

برنامه ای که برای مدیریت محتوای سایت به صورت پویا بدون نیاز به طراحی تک تک صفحات استفاده می شود. سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از WordPress، Onveos و Magento.

Alt Text/Tag

یک عنصر SEO برای توصیف تصاویر به موتورهای جستجو. از آنجایی که ربات‌های موتور جستجو نمی‌توانند تصاویر را ببینند، تگ ALT با مجموعه‌ای از کلمات به توصیف ماهیت عکس می پردازد، مثلا متن جایگزین یک تصویر رستوران می تواند نام آن رستوران باشد.

متن جایگزین alt text و کاربرد آن در سئو

Anchor Text

متنی در یک وب سایت که قابل کلیک است و به صفحه دیگری در سایت یا دامنه دیگری پیوند دارد. این متن معمولاً رنگی متفاوت از متن های اطراف آن برای نشان دادن یک لینک است.

Dead Link

هایپرلینکی که خراب شده و به صفحه ای هدایت می شود که دیگر وجود ندارد. خطاهایی مانند 404 not found، خطای سرور، خطای 500، 403 ممنوع و غیره، لینک های مرده می توانند تاثیر منفی بر سئو داشته باشند.

Inbound Link

پیوندهایی از سایر وب سایت ها که کاربران را به صفحه ای در وب سایت شما هدایت می کند. لینک های ورودی به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند.

Internal Link

یک لینک متنی یا یک تصویر لینک شده در یک وب سایت که به صفحه دیگری در همان سایت پیوند می دهد.

Disavow

فرآیندی برای شناسایی بک لینک های اسپم به یک سایت و گفتن به موتورهای جستجو برای نادیده گرفتن آنها. در صورت عدم رفع آنها، این یک سیگنال بد برای SEO در نظر گرفته می شود و می تواند منجر به جریمه موتور جستجو شود.

404 Not Found

خطای 404 not found زمانی رخ می دهد که کاربر سعی می کند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که وجود ندارد.

Algorithm

مجموعه ای از اقدامات انجام شده شامل محاسبات و استدلال خودکار برای سئو در موتورهای جستجو که تلاش می کنند تا نتایج جستجوی را به صورت طبیعی و مرتبط با جستجوی کاربر انجام دهند.

Analytics

سیستمی برای محاسبه و تجزیه و تحلیل مجموعه ای از داده ها یا آمار. برای سئو، ما از آمارهای تحلیلی مانند ترافیک وب سایت، کاربران، درآمد، منابع ترافیک، اهداف سایت و الگوی رفتاری کاربران برای مقایسه پیشرفت یک کمپین سئو استفاده می کنیم. Google Analytics یک نرم افزار استاندارد برای جمع آوری و گزارش داده های تحلیلی است.

Crawl

اقدامی که ربات های موتورهای جستجو برای یافتن موضوعات جدید در وب انجام می دهند و از طریق لینک ها و خزیدن به صفحات مق اقدام به فهرست کردن صفحات جدید در لیست موتورهای جستجو می کنند.

Conversion

تبدیل زمانی اتفاق می افتد که کاربر مهمترین اقدام را در یک وب سایت انجام دهد. اقدامات می تواند شامل خرید یک محصول، ثبت نام در خبرنامه، پر کردن فرم تماس، ثبت نام در یک وبینار و غیره باشد.

Duplicate Content

یک اصطلاح SEO برای بلوکی از محتوا که در بیش از یک صفحه یا وب سایت در اینترنت وجود دارد. این یک سیگنال بد برای SEO در نظر گرفته می شود و می تواند منجر به جریمه موتور جستجو شود.

Fresh Content

وب سایتی که به طور مداوم (هفتگی یا ماهانه) در حال بروزرسانی و تولید محتوای جدید است.

GoogleBot

خزنده یا اسپایدر، مجموعه نرم افزارهایی از گوگل هستند که با به صورت رباتیک به جمع آوری و لیست کردن محتوای جدید از سراسر وب می پردازند.

Google Analytics

یک نرم‌افزار و سرویس آنالیز آنلاین که ترافیک وب را جمع‌آوری و گزارش می‌کند و به تحلیلگر سیستم بازاریابی دیجیتال امکان می‌دهد پیشرفت، رشد یا کاهش منابع مختلف یک سایت را بررسی کند.

Google Search Console

قبلاً با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد. یک سرویس آنلاین رایگان ارائه شده توسط Google برای نظارت بر فهرست و وضعیت ایندکس یک وب سایت در گوگل.

Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با پروژه سئو و بررسی جایگاه و رتبه رقبا و رتبه‌بندی فعلی سایت که پایه اصلی تولید محتوا و سئو یک سایت است و به ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی روی صفحه، توسعه محتوا و ایجاد لینک کمک می‌کند.

Keyword Stuffing

یک تاکتیک سئو کلاه سیاه برای اضافه کردن مقدار قابل توجهی از یک کلمه کلیدی به یک صفحه یا وب سایت برای فریب موتورهای جستجو.

Landing Page

صفحه ای در یک وب سایت که با هدف معرفی یک مورد خاص (محصول یا خدمت) طراحی شده است. برای سئو، یک صفحه فرود یک کلمه کلیدی ویژه را هدف قرار می دهد و کاربران را به سمت آن سوق می دهند. مانند صفحه فرود فروش ویژه هفتگی.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
راهکار24
راهکار24

خدمات راه اندازی و مدیریت کسب و کار آنلاین

مقالات: 18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و پشتیبانی